جاوا اسکریپت (JavaScript) که گاهی به اختصار JS نیز نامیده میشود، یک زبان تراز بالای تفسیری (Interpreted) است . از مشخصات اصلی این زبان به دینامیک بودن، نوعبندی ضعیف، مبتنی بر پروتوتایپ بودن و پباده سازی یک سری پارادایمی میتوان اشاره کرد . این لهجه برنامهنویسی به یار HTML و CSS یکی از سه فناوری اساسی تشکیلدهنده اینترنت جهانگستر (World Wide Web) میباشد . با به کارگیری از جاوا اسکریپت میتوان صفحات اینترنت تعاملپذیر ایجاد و از این رو گوشه ای لازم از وب اپلیکیشنها محسوب میشود . اغلب وبسایتها از جاوا اسکریپت استفاده مینمایند و بیشتر مرورگرهای اینترنت مدرن، موتور منحصر به فرد برای جاوا اسکریپت داراهستند که آن را اجرا می نماید .
جاوا اسکریپت به تیتر یک زبان یکسری پارادایمی از رویکردهای برنامهنویسی رویدادمحور، تابعی، و تفسیری (شامل شیءگرا و مبتنی بر پروتوتایپ) پشتیبانی میکند . این گویش برنامهنویسی اولین بار در سال 1995 معرفی گردیده و مراقبت از آن فعلا به طور قانونی بر عهده بنیاد غیرانتفاعی موزیلا (Mozilla) قرار دارااست .
ما در خبر نامه فرادرس در طی یک سری مطالب با موضوعات مختلف و متنوع مبادرت به چک و آموزش جاوا اسکریپت از چشماندازهای متفاوت کردهایم که فهرستی از این نوشتهها در ادامه ارائه گردیده است:
متغیرهای
جاوا اسکریپت — به گویش ساده در این نوشته به معرفی انواع گوناگون متغیرها در جاوا اسکریپت، شیوه مقداردهی آنها، اعلان اول و روشهای مناسب برای نامگذاری متغیرها در جاوا اسکریپت پرداختهایم .
الگوهای
طراحی مختلف در جاوا اسکریپت — به زبان ساده خواسته از الگوی پباده سازی در مهندسی نرمافزار راهحلی با قابلیت استفاده دوباره برای مسائل با اتفاق افتاد مکرر در هنگام طراحی نرمافزار هست . در این نوشته به نظارت عارضه ها به کارگیری از الگوهای پباده سازی و معرفی گونه های آن پرداختهایم . الگوهای ماژول، ماژول افشایی، ماژول ES6، الگوی سینگلتون، الگوی Factory و الگوی دکوراتور از گزاره الگوهایی می باشند که در مطلب فوق معرفی شدهاند .
مضمون
شیء (Object) در جاوا اسکریپت — از صفر تا صد شیء مجموعهای از دادهها و یا کارکردهای دارای ارتباط میباشد که معمولاً شامل یکسری متغیر و تابع می باشند . این متغیرها و تابعها هنگامی باطن شیء هستند، مشخصات و متدها نامیده میگردند . شی ها در جاوا اسکریپت همانند شیءهای دنیای حقیقی وواقعی میباشند . آنها مشخصاتی دارند، در برخی مورد ها می توانند کاری انجام دهند و اکثر وقت ها وقت ها نیز شیءهای دیگری را بسط میدهند . در مطلب فوق به نظارت مفاهیم ابتدایی شیء خط مش تعریف شیء، معرفی مفهوم this و تابعهای arrow و همینطور معرفی مضمون پروتوتایپ و ساختار کلاس پرداختهایم .
متدهای
شیء (Object Methods) در جاوا اسکریپت — به گویش ساده
در این راهنما متدهای حساس داخلی شیء جاوا اسکریپت آنالیز شدهاند . در هر یک از بخشهای این نوشته یک متد خاص نظارت گردیده و نمونهای از کاربرد آن توضیح داده گردیده میباشد . از گزاره متدهای معرفی شده در این مطلب شامل ()Object .create برای تولید شیء، ()Object .keys برای ساخت آرایهای از کلیدهای شیء، ()Object .values برای ساخت آرایه از مقادیر شیء، ()Object .entries برای تولید آرایهای از جفتهای کلید/مقدار، ()Object .assign برای اسکن مقادیر شیء، ()Object .freeze برای قفل کردن مقادیر یک شیء، ()Object .seal برای دوری از بیشتر شدن خصوصیت به شیء و ()Object .getPrototypeOf برای اخذ پروتوتایپ شیء هستند .
تفاوت
متدهای ()slice() ،splice و ()split در جاوا اسکریپت – به زبان ساده در این نوشته به بررسی متدهای مختلف جاوا اسکریپت برای دستکاری آرایهها پرداختهایم . در این مقاله متدهای ()slice() ،splice و ()split در جاوا اسکریپت معرفی شده و تفاوت آن ها بیان شده می باشد .
منطق
شرطی (Conditional Logic) در جاوا اسکریپت — از صفر تا صد منطق شرطی در هر زبان برنامهنویسی از اهمیت بالایی برخوردار می باشد و جاوا اسکریپت هم این قاعده مستثنی نمی باشد . در مقاله فوق به معرفی مقادیر درست/نادرست در جاوا اسکریپت پرداختهایم . آنگاه عملگرهای منطقی، و جدولهای صدق مشتمل بر جدول نفی، عطف، فصل، استلزام، و دوشرطی برای این عملگرها معرفی شدهاند . مباحثی مانند اتصال کوتاه، حق تقدم عملگرها، قواعد جایگزینی و منطق مجموعهها از جمله مواقعی میباشند که در مقاله جامع فوق زمینه ارزیابی قرار گرفتهاند . همچنین قواعد منطق شرطی مورد مشاجره به گویش محاوره هم ترجمه شدهاند . در پایان با ارائه مثالهایی، کاربرد عملی گزارهها و عبارتهای شرطی ارائه گردیده است .
عبارتهای
شرطی در جاوا اسکریپت — راهنمای پیشرفته در این مطلب عبارتهای شرطی جاوا اسکریپت معرفی شدهاند . عبارتهای شرطی جنبه بسیار مهمی از ساختار هر گویش برنامهنویسی محسوب میگردند . این عبارتها برای تصمیمگیری در برنامهها فراوان دارای اهمیت میباشند . در متن فوق فرق عبارت با گزاره، شرطها و مقادیر بولی، معنا اتصال کوتاه جایگزینی عبارتها با گزارهها و همچنین بعضا نکات و عملگرهای سهتایی معرفی شدهاند .
تابعهای
جاوا اسکریپت — راهنمای جامع تابع به ابلاغ کلی یک «زیر برنامه» هست که قادر است به چهره داخلی (در صورت برنامهنویسی بازگشتی) یا این که فرنگی از سوی کد فراخوانی شود . تابع از یک محرمانه عبارتهایی تشکیل می یابد که بدنه تابع نامیده میشوند . مقادیر گوناگون را میتوان به یک تابع ارسال کرد و تابع نیز میتواند یک مقدار را بازگرداند .
در مطلب فوق به معرفی تابعهای جاوا اسکریپت پرداختهایم . همچنین گونه های تابعها، تابعهای بازگشتی، تابع فراخوانی گردیده (IIFE) و ارتباط دربین شیءها و تابعها معرفی شدهاند . در ادامه انواع متدها معرفی شده و استدلال استعمال از پروتوتایپ برای متدهای وهلهای توضیح داده گردیده میباشد . همچنین مفاهیم سینگلتون و کلوژر ارائه شدهاند .
تابعهای
Arrow در جاوا اسکریپت — از صفر تا صد تقریباً سه سال از وقتی که تابعهای arrow به جاوا اسکریپت بیشتر شدهاند، میگذرد و این توابع به یکی از محبوبترین ویژگیهای این لهجه برنامهنویسی تبدیل شدهاند . در متن فوق به معرفی این مدل توابع، مزایا و معایب و ساختار آنها پرداختهایم . همینطور پارامترها، مقادیر بازگشتی، و گونه های آن ها معرفی گردیده هست .
پیادهسازی
جدول هش (Hash Table) در جاوا اسکریپت — راهنمای مقدماتی جدول هش یا این که Hash table یک عدد از اساسیترین مفاهیم برنامهنویسی محسوب می شود و در لهجه برنامهنویسی جاوا اسکریپت هم نقش مهمی دارد . در نوشته فوق به توضیح مبانی جدول هش و معنا پیچیدگی عملیات پرداخته شده و بعد از آن راه ساحت یک جدول هش توضیح داده گردیده است . همچنین مبحث تصادم معرفی گردیده و اشکال روشهای مختلف برای ایجاد جدول هش با نیز مقایسه شدهاند .
جیسون
(JSON) چیست؟ — به زبان ساده جیسون هم اندازه اختصاری عبارت JavaScript Object Notation به مضمون «نمادگذاری اشیاء در جاوا اسکریپت» میباشد . جیسون یک قالب استاندارد باز هست که قابلیت تبادل دادهها در وب با به کارگیری از جفتهای خصوصیت-کلید را ممکن ساخته می باشد . در متن فوق به توضیح مفاهیم جیسون، مزیتها، و نمود آن پرداختهایم .